środa, 25 czerwca 2025

Trójca Święta i nabożeństwo Kościoła

TRÓJCA ŚWIĘTA I NABOŻEŃSTWO

Kiedy chrześcijanin przychodzi na nabożeństwo, powinien oczekiwać odwołań do Boga w Trójcy Jedynego - w modlitwie, w pieśniach, w liturgii, ponieważ nabożeństwo jest zgromadzeniem Trójjedynego Boga z Jego ludem. Siłą rzeczy powinniśmy więc wyrażać to, jakiego Boga czcimy. I nie mam tu na myśli jedynie kazania nt. Trójcy Świętej raz w roku. Mówię o samym D.N.A. nabożeństwa, jego absolutnie podstawowej treści i formie.

 

Przychodząc na nabożeństwo powinniśmy myśleć o nim trynitarnie: Bóg Ojciec nas wzywa przed swój tron w niebie, aby w mocy i obecności Ducha odnowić, umocnić Kościół w poznaniu Syna. Spotykamy się wokół tronu Ojca, w mocy Ducha, w imieniu Syna. Duch został posłany przez Ojca i Syna, aby prowadzić nas do Ojca poprzez Syna.

 

To oznacza, że nabożeństwo jest w pierwszej kolejności służbą Boga wobec nas. Bóg udziela nam swoich darów: zaprasza nas przed swoje oblicze, udziela przebaczenia, umocnienia w Słowie, posilenia przy Stole, błogosławieństwa. Zaś my odpowiadamy Bogu, podkreślając to, jakiemu Bogu zaufaliśmy.

 

Skoro wiara w Trójcę Świętą jest absolutną podstawą naszej wiary, skoro bez niej nikt nie może być chrześcijaninem, bratem w wierze – to wspólne zgromadzenie chrześcijan w pierwszy dzień tygodnia powinno być również trynitarne. Jeśli wierzysz w Jezusa, to imię Jezusa powinno być wzywane na nabożeństwie. Jeśli wierzysz w Trójcę Świętą, to imię Ojca, Syna i Ducha Świętego powinno być wzywane na nabożeństwie.

 

Co to znaczy? To oznacza, że prawda o tym, jaki jest Bóg powinna być na widocznym miejscu nabożeństwa, powinna być wyeksponowana, a nie ukryta.

 

Kiedy ktoś przyszedłby do twojego Kościoła po raz pierwszy – nie powinien mieć żadnych wątpliwości odnośnie tego w jakiego Boga wierzysz, kim jest dla was Jezus, kim jest dla was Duch Święty. Taka osoba nie musi nawet rozmawiać z nami przy kawie lub czekać do kazania, by wiedzieć, że przyszła do Kościoła, który czci Boga w Trójcy Jedynego.

 

Wiele ugrupowań religijnych czci „Pana, Jezusa", "Boga.” Ale kogo mają na myśli? Boga w Trójcy Jedynego czy jednoosobowego Boga-samotność? Jezusa, który jest Bogiem, Drugą Osobą Trójcy Świętej czy stworzeniem?

 

NABOŻEŃSTWO W EWANGELICZNYM KOŚCIELE REFROMOWANYM

 

Jak to wygląda w kontekście naszego nabożeństwa?


W naszym Kościele mamy trynitarną formułę na samym jego początku będącą wezwaniem do przyjścia przed oblicze Boga Jedynego ("w imię Ojca, Syna i Ducha Świętego").

 

Następnie mamy pozdrowienie łaski i pokoju od Boga Ojca i Pana Jezusa Chrystusa.

 

Wyznając grzechy modlimy się do Ojca w Duchu Świętym, powołując się na dzieło Syna za nasze winy.

 

Po zapewnieniu o przebaczeniu grzechów śpiewamy Gloria Patri ze wzniesionymi rękoma (Chwała Ojcu, Synowi i Duchowi Świętemu).

 

W pieśni Sanctus śpiewamy Święty Święty Święty do Boga w Trójcy Jedynego.

 

Co tydzień wspólnie wyznajemy wiarę w Ojca, Syna i Ducha Świętego słowami Apostolskiego lub Nicejskiego Credo.

 

Podczas modlitwy Kościoła zwracamy się do Ojca, w imieniu Syna będąc ożywieni i zapieczętowani Duchem Świętym jako Jego dzieci.

 

Podczas Komunii Ojciec zaprasza nas do Stołu Pańskiego, abyśmy zostali posileni Ciałem i Krwią Syna poprzez moc i działanie Ducha Świętego.

 

Chrztu udzielamy w imię Ojca, Syna i Ducha Świętego, zgodnie z formułą, którą podał nam Pan Jezus przy jego ustanowieniu.

 

Na końcu otrzymujemy błogosławieństwo pokoju od Trójjedynego Boga.

Po czym śpiewamy Doksologię, która kończy się słowami: „Najświętszej Trójcy chwała cześć”.

 

Całe nabożeństwo jest przesiąknięte prawdą o Trójcy Świętej. Nikt nie powinien mieć wątpliwości w co wierzymy nt. osoby Ojca, kim jest Syn Boży i kim jest Duch Święty.