TRÓJCA ŚWIĘTA I NABOŻEŃSTWO
Kiedy chrześcijanin przychodzi na nabożeństwo, powinien oczekiwać odwołań do Boga w Trójcy Jedynego - w modlitwie, w pieśniach, w liturgii, ponieważ nabożeństwo jest zgromadzeniem Trójjedynego Boga z Jego ludem. Siłą rzeczy powinniśmy więc wyrażać to, jakiego Boga czcimy. I nie mam tu na myśli jedynie kazania nt. Trójcy Świętej raz w roku. Mówię o samym D.N.A. nabożeństwa, jego absolutnie podstawowej treści i formie.
Przychodząc na
nabożeństwo powinniśmy myśleć o nim trynitarnie: Bóg Ojciec nas wzywa przed swój tron w niebie, aby w mocy i obecności Ducha odnowić, umocnić Kościół w poznaniu
Syna. Spotykamy się wokół tronu Ojca, w mocy Ducha, w imieniu Syna. Duch został
posłany przez Ojca i Syna, aby prowadzić nas do Ojca poprzez Syna.
To oznacza, że nabożeństwo jest w
pierwszej kolejności służbą Boga wobec nas. Bóg udziela nam swoich
darów: zaprasza nas przed swoje oblicze, udziela przebaczenia, umocnienia w
Słowie, posilenia przy Stole, błogosławieństwa. Zaś my odpowiadamy Bogu,
podkreślając to, jakiemu Bogu zaufaliśmy.
Skoro wiara w
Trójcę Świętą jest absolutną podstawą naszej wiary, skoro bez niej nikt nie
może być chrześcijaninem, bratem w wierze – to wspólne zgromadzenie chrześcijan w pierwszy dzień tygodnia powinno być również trynitarne. Jeśli
wierzysz w Jezusa, to imię Jezusa powinno być wzywane na nabożeństwie. Jeśli
wierzysz w Trójcę Świętą, to imię Ojca, Syna i Ducha Świętego powinno być wzywane na
nabożeństwie.
Co to znaczy? To
oznacza, że prawda o tym, jaki jest Bóg powinna być na widocznym miejscu
nabożeństwa, powinna być wyeksponowana, a nie ukryta.
Kiedy ktoś
przyszedłby do twojego Kościoła po raz pierwszy – nie powinien mieć żadnych
wątpliwości odnośnie tego w jakiego Boga wierzysz, kim jest dla was Jezus, kim
jest dla was Duch Święty. Taka osoba nie musi nawet rozmawiać z nami przy kawie
lub czekać do kazania, by wiedzieć, że przyszła do Kościoła, który czci Boga w
Trójcy Jedynego.
Wiele ugrupowań
religijnych czci „Pana, Jezusa", "Boga.”
Ale kogo mają na myśli? Boga w Trójcy Jedynego czy jednoosobowego
Boga-samotność? Jezusa, który jest Bogiem, Drugą Osobą Trójcy Świętej czy stworzeniem?
NABOŻEŃSTWO W EWANGELICZNYM KOŚCIELE REFROMOWANYM
Jak to wygląda w kontekście naszego nabożeństwa?
W naszym Kościele mamy trynitarną formułę na
samym jego początku będącą wezwaniem do przyjścia przed oblicze Boga Jedynego
("w imię Ojca, Syna i Ducha Świętego").
Następnie mamy pozdrowienie łaski i pokoju od Boga Ojca i
Pana Jezusa Chrystusa.
Wyznając grzechy modlimy się do Ojca w Duchu Świętym,
powołując się na dzieło Syna za nasze winy.
Po zapewnieniu o przebaczeniu grzechów śpiewamy Gloria
Patri ze wzniesionymi rękoma (Chwała Ojcu, Synowi i Duchowi Świętemu).
W pieśni Sanctus śpiewamy Święty
Święty Święty do Boga w Trójcy Jedynego.
Co tydzień wspólnie wyznajemy wiarę w Ojca, Syna i Ducha
Świętego słowami Apostolskiego lub Nicejskiego Credo.
Podczas modlitwy Kościoła zwracamy się do Ojca, w
imieniu Syna będąc ożywieni i zapieczętowani Duchem Świętym jako Jego dzieci.
Podczas Komunii Ojciec zaprasza nas do Stołu Pańskiego,
abyśmy zostali posileni Ciałem i Krwią Syna poprzez moc i działanie Ducha
Świętego.
Chrztu udzielamy w imię Ojca, Syna i Ducha Świętego,
zgodnie z formułą, którą podał nam Pan Jezus przy jego ustanowieniu.
Na końcu otrzymujemy błogosławieństwo pokoju od Trójjedynego
Boga.
Po czym śpiewamy Doksologię, która kończy się słowami: „Najświętszej
Trójcy chwała cześć”.
Całe nabożeństwo jest przesiąknięte prawdą o
Trójcy Świętej. Nikt nie powinien mieć wątpliwości w
co wierzymy nt. osoby Ojca, kim jest Syn Boży i kim jest Duch Święty.