Jako chrześcijanie
jesteśmy wezwani do okazywania miłosierdzia innym ponieważ Bóg jest
miłosierny dla nas. Musimy być jednak uważni. Miłosierdzie bowiem nie
może być bezrefleksyjne ponieważ Boże miłosierdzie nie jest bezrefleksyjne.
Kiedy Bóg okazuje nam miłosierdzie nie mówi: „Poczekaj. Znajdę coś w
kieszeni. Aaaa... masz. Daję ci”. Niekiedy w taki sposób
podchodzimy do miłosierdzia: nie potrafiłem odmówić komuś pomocy, jedzenia,
pieniędzy. Tak naprawdę okazaliśmy brak asertywności i słabość, a nie miłosierdzie.
Jednym z
największych zagrożeń dla chrześcijan, którzy kierują się miłosierdziem jest
zapominanie o jego kontekście.
Psalm 136:13-20
(13) On rozdzielił Morze Czerwone na części,
Albowiem na wieki trwa łaska jego! (14) I
przeprowadził Izraela środkiem jego, Albowiem na wieki trwa łaska jego! (15)
Wrzucił faraona i wojsko jego w Morze Czerwone, Albowiem na wieki trwa łaska
jego! (16) Prowadził lud swój przez
pustynię, Albowiem na wieki trwa łaska jego! (17) Pobił
królów wielkich, Albowiem na wieki trwa łaska jego! (18) Zabił
potężnych królów, Albowiem na wieki trwa łaska jego! (19)
Sychona, króla Amorejczyków, Albowiem na wieki trwa łaska jego! (20) I
Oga, króla Baszanu, Albowiem na wieki trwa łaska jego!
Czytamy takie
fragmenty jak ten i niekiedy nasze sympatie są z faraonem, królami, Ogiem
królem Baszanu, Syhonem królem Amorejczykjów. Pytamy: co z miłosierdziem dla
nich? Jednak Pismo nie uczy
nas zadawania takich pytań. Fakt, że je zadajemy pokazuje, że ktoś nauczył nas
zadawać niewłaściwe pytania. Jeśli je zadajemy – nie rozumiemy
miłosierdzia. Pismo czyni
powiązanie między sprawiedliwością, Bożą siłą, potęgą, a miłosierdziem.
Miłosierdzie to nie rezygnacja z innych Bożych cech.
Rozważmy proroctwo
o Judaszu i zobaczmy
przyczynę wydania wyroku -
Ps 109:6-16. Bóg nie
okazał Judaszowi miłosierdzia ponieważ apostoł sam go nie okazywał. Oczywiście grał
bardzo dobrze w grę pt. "Wrzuć dla biednego". Był bardzo "przejęty" faktem, że drogoceny olejek nie został użyty dla dobra ubogich – Jn
12:4-5. Jednak prawdziwa przyczyna była taka, że odkrył iż tzw. pomoc biednym
jest znakomitym źródłem zysku. Miał bowiem sakiewkę do której wrzucano
pieniądze i korzystał z jej zawartości Jn 12:6. Mówił:
miłosierdzie, ale odrzucał okazywanie miłosierdzia. W rezultacie zginął
bez miłosierdzia. To wszystko działo się w obecności Pana Jezusa, tego który
przynosi miłosierdzie.
Gdyby
ktokolwiek z nas powiedział: Judasz ma rację bo zachęca nas do miłosierdzia –
mylibyśmy się. Miłosierdziem nie jest samo wrzucenie pieniędzy do sakiewki.
Pytanie brzmi: kto jest jej właścicielem i co zamierza z tą sakiewką zrobić?
Kiedy
ktoś prosi nas o pomoc – musimy umieć posługiwać się Bożymi standardami. A
Boże standardy są takie: Mt 5:7. oraz Jakuba: Jk 2:13.
Bóg
sądzi zgodnie z Jego naturą i charakterem i to oznacza, że jeśli bez
miłosierdzia skazuje niemiłosiernych grzeszników na Piekło - nie pogwałca w ten
sposób żadnego wewnętrznego standardu. On wyraża w ten sposób swój charakter, a nie pogwałca go.
Dlatego nie
mówimy, że Bóg jest łaskawy pomimo iż jest sprawiedliwy. Nie mówimy, że Bóg
jest miłosierny dla swego ludu pomimo faktu, że jest wojownikiem.
Mówimy raczej: jest miłosierny dla swego ludu ponieważ jest wojownikiem. Jest łaskawy
ponieważ jest sprawiedliwy.