środa, 30 kwietnia 2014

Głowa Goliata

Historia "walki" Dawida i Goliata nie kończy się na uśmierceniu tego ostatniego. Końcowa część tej historii opowiada o tym, co się stało z głową filistyńskiego olbrzyma. 

Potem pobiegł Dawid, stanął przy Filistyńczyku, chwycił za jego miecz, wyciągnął go z pochwy, dobił go i uciął mu nim głowę; Filistyńczycy zaś, ujrzawszy, że zginął ich rycerz, pierzchnęli. Wtedy powstali wojownicy izraelscy i judzcy, wydali radosny okrzyk i puścili się w pogoń za Filistyńczykami aż do doliny Gat i do bram Ekronu, tak iż trupy Filistyńczyków leżały na drodze od Szaaraim aż do Gat i Ekronu - 1 Samuela 17.51-52

Odcięta głowa Goliata spowodowała wydanie radosnego okrzyku i większą odwagę wśród Izraelitów. Również wśród nas powinna wzbudzać uwielbienie Boga, nie zaś obrzydzenie i niesmak. Łeb nowego Goliata, Diabła została również zmiażdżona, zgodnie z zapowiedzią z Księgi Rodzaju:

I ustanowię nieprzyjaźń między tobą a kobietą, między twoim potomstwem a jej potomstwem; ono zdepcze ci głowę, a ty ukąsisz je w piętę. - Rodzaju 3.15

Bóg mówi nam o tym, by wlać w nasze serca radość, otuchę, nadzieję i odwagę. Co stało się z głową Goliata? Głowę Filistyńczyka zaś wziął Dawid i zaniósł ją do Jeruzalemu, a zbroję jego złożył w swoim namiocie. - 1 Samuela 17.54. 

Jeruzalem było świętym miastem i zapewne nikt nie mógł na wnieść do niego martwego ciała. Głowa Goliata mogła być więc złożona gdzieś w pobliżu Jeruzalem, np. na jednej z gór.

Przenieśmy się teraz do Jeruzalem z czasów Jezusa. Słowo "Golgota, na której został ukrzyżowany Pan Jezus pochodzi od zbitki słów: "Goliat z Gat". Zwana jest również Wzgórzem Trupiej Czaszki.

Nasz Zbawiciel był więc ukrzyżowany w miejscu, w którym czaszka Goliata była wystawiona na pokaz. Oznacza to, że nawet gdy Jego stopy były krwawiące od wbitych gwoździ, gniotły głowę Olbrzyma. Większy Dawid niszczy łeb większego Goliata. 

Pięknym wyrazem tej prawdy jest wizerunek ukrzyżowanego Chrystusa nad trupią czaszką, który znajduje się tuż pod kopułą gdańskiego Kościoła Mariackiego. Mamy więc wywyższenie Syna Bożego poprzez Jego śmierć, która oznacza klęskę Diabła i jego zastępów.