Żyjąc wiarą w REALNYM świecie
Blog pastora Pawła Bartosika
piątek, 13 czerwca 2025
Dlaczego Bóg pozwolił na grzech na świecie?
środa, 11 czerwca 2025
Chwała Ojcu, Synowi i Duchowi Świętemu
Każde istotne wydarzenie, o którym mówi Pismo Święte jest wydarzeniem trynitarnym, co oznacza, że są w nie zaangażowane wszystkie Trzy Osoby Trójcy Świętej.
- Co świętujemy podczas Bożego Narodzenia? Ojciec posyła Syna, który w mocy Ducha Św. jest poczęty w łonie kobiety. Wcielenie Syna jest dziełem Trójcy.
- Co świętujemy podczas Wielkanocy? Ojciec wzbudził Syna w mocy Ducha. Wielkanoc jest więc trynitarna.
- Co świętujemy podczas Zesłania Ducha Świętego? Ojciec wysyła Ducha na Kościół poprzez Syna. Pięćdziesiątnica jest dziełem Trójcy Świętej.
Pomyślmy o Bożym działaniu wśród nas:
- Zbawienie jest dziełem Trójcy. Ojciec wybrał nas przed założeniem świata. Syn umarł za nas. Duch Święty wprowadza w nasze życie błogosławieństwo krzyża, ożywia nas, uświęca i zachowuje.
- Modlitwa. Modlimy się do Ojca, poprzez Syna w Duchu Świętym. Modlimy się do Boga w Trójcy Jedynego, co oznacza, że modlimy się do Ojca, Syna i Ducha Świętego.
- Chrzest. Ojciec wszczepia nas w ciało Chrystusa mocą Ducha Świętego.
- Wieczerza Pańska. Ojciec zaprasza nas do wspólnoty Stołu, Syn posila nas chlebem i winem, które w mocy Ducha stają się duchowym pokarmem ciała i krwi Pańskiej. Komunia jest więc wydarzeniem trynitarnym.
Nie ma innego Boga prócz Ojca Syna i Ducha. Nie ma żadnej innej religii, która wyznaje Boga w Trójcy Jedynego. Jest wiele religii wyznających (na wzór faryzeuszy) ścisły monoteizm: jednoosobowego boga. Ale Kościół i chrześcijan wyznają: Chwała Ojcu, Synowi i Duchowi Świętemu.
poniedziałek, 9 czerwca 2025
Trójca Święta - dowody biblijne
1. Jest jeden Bóg (1 Mj 6:4; 1 Sm 2:2; 2 Krl 19:15; Iz 37:16; 44:8; Mk 12:28-34; 1 Kor 8:4-6; 1 Tm 2:5; Jk 2:19). To stwierdzenie nie podlega dyskusji.
2. Ojciec jest Bogiem (Rz 1:7; 1 Kor 1:3; 8:6; 15:24; 2 Kor 1:3; Ef 4:6; Flp 4:20). Rzadko prowadzone są dyskusje na temat tego stwierdzenia.
3. Syn jest Bogiem. Ponieważ bardzo często odrzuca się to stwierdzenie, przedstawię bardziej obszerne dowody potwierdzające jego prawdziwość, chociaż i tak będzie to jedynie powierzchowne potraktowanie całego tematu.
a. Syn nazwany jest Bogiem (J 1:1; 20:28; Dz 20:28; Rz 9:5; Tt 2:13; Hbr 1:8).
b. Syn otrzymuje boskie nazwy (J 1:1, 18; Dz 5:31; 1 Kor 2:8; Jk 2:1; Obj 1:8; 21:6; 22:13).
c. Syn posiada boskie atrybuty.
i. Wieczność (J 1:2; 8:58; 17:5; Obj 1:8, 17; 22:13).
ii. Niezmienność (Hbr 1:11, 12; 13:8).
iii. Wszechobecność (J 3:13; Mt 18:20; 28:20).
iv. Wszechwiedza (Mt 11:27; J 2:23-25; 21:17; Obj 2:23).
v. Wszechmoc (J 5:17; Hbr 1:3; Obj 1:8; 11:17).
d. Syn wykonuje boskie dzieła.
i. Stworzenie (J 1:3, 10; Kol 1:16-17).
ii. Zbawienie (Dz 4:12; 2 Tm 1:10; Hbr 5:9).
iii. Sąd (J 5:22; 2 Kor 5:10; Mt 25:31-32).
e. Synowi oddaje się cześć tak, jak Bogu (J 5:22-23; 20:28; 1 Kor 1:2; Flp 2:9-10; Hbr 1:6).
4. Duch Święty jest Bogiem. Ci, którzy akceptują biblijne dowody na boskość Syna, rzadko mają problemy ze zrozumieniem dowodów na boskość Ducha Świętego.
a. Duch Święty nazwany jest Bogiem (Dz 5:3-4; 2 Kor 3:17).
b. Duch Święty otrzymuje Boskie nazwy (Mt 12:28).
c. Duch Święty posiada boskie atrybuty (1 Kor 2:13-14; Ga 5:22; 1 Tm 4:1; Hbr 3:7; 9:14; 1 J 5:6-7).
d. Duch Święty wykonuje boskie dzieła (J 6:33; 14:17, 26; 16:13; Dz 1:8; 2:17-18; 16:6; Rz 8:26; 15:19; 1 Kor 12:7-11).
e. Duchowi Świętemu oddaje się cześć tak., jak Bogu (Mt 12:32).
5. Ojciec, Syn i Duch Święty są oddzielnymi osobami we wzajemnych relacjach ze sobą. Nie są jedynie różnymi nazwami jednego Boga.
a. Syn modli się do Ojca (J 11:41-42; 17; Mt 26:29 ff.).
b. Ojciec mówi do Syna (J 12:27-28).
c. Ojciec, Syn i Duch Święty – wszyscy trzej – występują razem, ale wyraźnie różnią się od siebie (Mt 3:16-17).
d. Ojciec posyła Syna i Ducha Świętego, natomiast Syn posyła Ducha Świętego (J 3:17; 4:34; 5:30; 6:39; 14:26; 15:26; 16:7).
e. Ojciec i Syn kochają się wzajemnie (J 3:35; 5:20; 10:17; 14:31; 15:9-10; 17:24).
Opracowanie pochodzi z książki "Trinity and Reality" - Ralph Alan Smith
środa, 4 czerwca 2025
Ostatni dzień świata
wtorek, 3 czerwca 2025
Koniec świata?
Najważniejsza różnica w zrozumieniu chrztu
sobota, 31 maja 2025
Praktyczne zastosowanie prawdy o odejściu Jezusa do nieba
Jakie praktyczne wnioski płyną z prawdy o Chrystusie, który wstąpił do nieba i zasiadł po prawicy Ojca?
czwartek, 29 maja 2025
Panowie Nawrocki i Trzaskowski, bądźcie rozsądni!
wtorek, 27 maja 2025
Dlaczego odszedłem z Kościoła rzymskokatolickiego i zostałem protestantem?
czwartek, 22 maja 2025
15 powodów, dla których wierzę w chrzest niemowląt
1. Ponieważ według Pana Jezusa do takich należy Królestwo niebios (Łk 18:16-17). Nie stawiamy szczelniejszych drzwi do chrztu aniżeli do nieba.
2. Ponieważ wierzę w jedność Biblii i jedność ludu Bożego. Bóg zawsze miał i ma jeden lud, którego częścią były i są dzieci. Pan Jezus nigdzie tego nie zmienił. Przeciwnie. Potwierdził ich wyjątkowe miejsce w Bożym sercu.
3. Ponieważ dzieci są częścią przymierza Abrahamowego, którego jako chrześcijanie jesteśmy dziedzicami poprzez Chrystusa (Rdz 17:7; Gal 3:29).
4. Ponieważ obietnice wszystkich przymierzy, które Bóg zawierał z człowiekiem zawsze dotyczyły dzieci. Nowe Przymierze nie jest inne pod tym względem.
5. Ponieważ biblijne obrazy odkupienia dotyczyły całych domostw: arka Noego, Pascha, wyjście z Egiptu, ofiary ze zwierząt, ocalenie rodziny Rachab itp.
6. Ponieważ biblijne zapowiedzi chrztu dotyczyły również dzieci: przeszły przez wodę i zostały "ochrzczone w Mojżesza" wraz z całym ludem Bożym (1 Kor 10:1-4), uczestniczyły w obmyciach z nieczystości (Lb 19:14.18).
7. Ponieważ chrzest i obrzezanie (pomimo oczywistych różnic), które otrzymywały dzieci wskazują na tę samą rzeczywistość duchową (obrzezanie serca, usprawiedliwienie z wiary, śmierć starego człowieka, włączenie do społeczności ludu Bożego...).
8. Ponieważ dzieci ludu Bożego są określane w ten sam sposób, co dorośli wyznający wiarę: święci (Ef 1:1), wierzący (Kol 1:2), odkupieni (Kol 1:14), uczestnicy Bożego dziedzictwa (Kol 1:12), potomstwo Boże (Mal 2:15), królewscy kapłani i naród święty (Wj 19:6; 1 P 2:9), lud Boży (Kpł 26:12; 1 P 2:10), domownicy Boga (Ef 2:19).
9. Ponieważ nasz Bóg jest również Bogiem naszych dzieci (Rdz 17:7; Dz 2:38-39; Ps 22:10-11; 71:5-6), mają prawo wraz z nami modlić się do Niego "Ojcze nasz".
10. Ponieważ połowa chrztów opisanych w Dziejach Apostolskich to chrzty domowników (Dz 16:14-15; 32-33; 10:47-48; 18:8). Bóg od zawsze włączał do przymierza całe domostwa, a więc dorosłych wyznających wiarę oraz ich dzieci.
11. Ponieważ wiara chrześcijańska nie jest jedynie wiarą dorosłych. Bóg przyjmuje również chwałę z ust dzieci, ssących i niemowląt (Ps 8:3; Mt 21:16)
12. Ponieważ dzieci są wymienione wśród adresatów listów apostolskich skierowanych do ochrzczonych członków Kościoła (Ef 6:1; Kol 3:20).
13. Ponieważ Nowy Testament nie tylko nie odwołuje Bożego wielowiekowego działania: „ty i twoje potomstwo”, lecz wielokrotnie ją powtarza i utwierdza (Łk 1:17; Łk 2:49-50; Dz 2:39; 3:25; 13:32-33; Rz 4:13-17).
14. Ponieważ Nowy Testament nigdzie nie wprowadza tak radykalnej zmiany, która polegałaby na usunięciu dzieci spośród uczestników ludu Bożego, którymi były od tysiącleci.
15. Ponieważ starożytny i historyczny Kościół zawsze wyznawał i praktykował chrzest niemowląt (do czasu anabaptystów w XVI wieku). Reformatorzy Kościoła i konfesje Kościołów reformacji nie tylko go nie negowali, lecz zdecydowanie bronili.