wtorek, 11 lutego 2025

Ewangelia jest pożywieniem, nie tylko informacją

Ewangelia jest dobrą nowiną dla wszystkich - także tych, którzy już ją słyszeli i uwierzyli. Jest bowiem pożywieniem, a nie tylko informacją. Dlatego kiedy jest wiernie głoszona, to nie tylko wzbudza, ale i wzmacnia prawdziwą wiarę.

Abraham - ojciec Kościoła

Przeto obietnica została dana na podstawie wiary, aby była z łaski i aby była zapewniona całemu potomstwu, nie tylko temu, które polega na zakonie, ale i temu, które ma wiarę Abrahama, ojca nas wszystkich (Rzymian 4:16)

Paweł nazywa Abrahama ojcem nas wszystkich. Jest ojcem wszystkich wierzących - nie tylko tych ze Starego Testamentu. Paweł mówiąc „nas” kieruje te słowa do wierzących w Rzymie (Żydów i nie-Żydów), ale mają odniesienie i do nas w Gdańsku. Jest ojcem nas wszystkich, wierzących w Chrystusa w XXI wieku.

Abraham nie jest ojcem judaistów, muzułmanów którzy odrzucają Chrystusa jako Syna Bożego, lecz chrześcijan. Jest ojcem (a nawet prapradziadkiem) Kościoła, a nie jakiejkolwiek religii, która zaprzecza, że Jezus jest Bogiem.

poniedziałek, 10 lutego 2025

Obrazy Kościoła w Biblii

Michael Foster

Biblia przedstawia nam kilka obrazów Kościoła: 

1. Budynek 

- 1 Kor 3:11 – Chrystus jest fundamentem Kościoła
- Ef 2:19-22 – Zbudowany na apostołach i prorokach, Chrystus jako kamień węgielny
- 1 P 2:5 – Żywe kamienie, duchowy dom
- 1 Tm 3:15 – Filar i podwalina prawdy. Zbudowany, by trwać, niezachwiany, założony na Chrystusie. 

2. Ciało 

- Rz 12:4-5 – Wiele członków, jedno ciało
- Ef 5:23 – Chrystus jest głową Kościoła
- Kol 1:24 – Kościół jest Jego ciałem, połączony, odżywiany. Jest jednością w Nim. 

3. Oblubienica 

- Obj 21:9 – Oblubienica Baranka
- Ef 5:32 – Chrystus  (Oblubieniec) i Kościół (Oblubienica). Jest kochany i chroniony. Jesteśmy jednoczeni z Chrystusem. 

 4. Rodzina 

- 2 Kor 6:18 – Bóg jako Ojciec, my jako synowie i córki
- Ef 2:19 – Jesteśmy członkami domu Bożego, nie obcymi. Jesteśmy synami i córkami, zaś Kościół to nasz dom wiary. 

 5. Gospodarstwo

- Rz 11 – Drzewo oliwne
- 1 Kor 3:9 – Boża rola uprawna
- J 15 – Krzew winny i latorośle. Rośniemy i wydajemy owoce. Jesteśmy zakorzenieni w Chrystusie. 

 6. Pełnia 

 - Ef 1:23 – Kościół jako pełnia Chrystusa. 

 Przebłysk nieba na ziemi. 

Kościół stoi. Kościół rozkwita. Kościół należy do Chrystusa.

piątek, 7 lutego 2025

Troska jest wrogiem wiary

Troska jest wrogiem wiary. Modlitwa zaś jej sojusznikiem. Albo będziesz wierzył, albo będziesz się martwił. 

Troska nie może swobodnie oddychać w atmosferze wypełnionej modlitwą. 

Nadmierna troska i wiara Bogu nie mogą iść ze sobą w parze. 

A wiara Bogu wymaga przyznania, że choć teraz są rzeczy, które nam ciążą, to Bóg ma nad tym kontrolę. 

Dlatego nie martw się, lecz wierz.

Prywatnie zanim publicznie

„Ludzie upadają prywatnie na długo zanim upadną publicznie". 

- J. C. Ryle

poniedziałek, 3 lutego 2025

Dlaczego Katechizm Heidelberski?

NAUCZANIE W KOŚCIELE NIEZMIENNYCH PRAWD

Katechizm nie jest dodatkiem do Biblii, nie jest jakimś drugim źródłem objawienia. Nie zawiera nowych prawd poza Biblią. Jest raczej streszczeniem Bożych prawd przekazanych w Piśmie Świętym.

 Oczywiście nikt z nas nie jest na tyle mądry i duchowy, by samemu wydobyć z Biblii wszystkie ukryte w niej prawdy. Dlatego potrzebujemy bogactwa mądrości Kościoła, a tę znajdujemy m.in. w katechizmach i wyznaniach wiary.

 Kevin DeYoung napisał:

„Odnaleźć prawdę jest trudno, a jeszcze trudniej jej potem nie utracić. (…) Najważniejsze teologiczne zadanie, z którym mierzy się obecnie Kościół Zachodni, polega nie na wymyślaniu koła na nowo czy na sileniu się na adekwatność, ale na tym, by pamiętać. Pamiętać bardzo starą historię. Pamiętać wiarę, przekazaną niegdyś świętym. Pamiętać prawdy, które stają się iskrą dla odnowy, przebudzenia i odrodzenia. (…)”.

I taki cel ma nauczanie z Katechizmu Heidelberskiego w naszym Kościele (jest to jedno z trzech oficjalnych wyznań wiary naszej Wspólnoty Ewangelicznych Kościołów Reformowanych w Polsce).

Został on opublikowany w roku 1563 roku. Choć powstał on w ramach pracy zespołowej, to jego głównym autorem jest Zachariasz Ursyn. Jest on przede wszystkim komentarzem do Apostolskiego Wyznania Wiary, 10 Przykazań i Modlitwy Pańskiej. Jego struktura wpasowuje się w schemat zbawienia, jaki odnajdujemy w Liście do Rzymian, który rozważamy podczas niedzielnych kazań, a więc: 1. Ludzka niedola. 2. Łaska. 3. Wdzięczność.

PO CO KATECHIZM?

W kontekście nauczania katechizmów w Kościołach protestanckich, najczęściej pojawia się pytanie: Po co katechizm, skoro mamy Biblię?

To tak jakby powiedzieć: Po co mi kazania skoro mam Biblię? Po co mi nauczanie, książki, wykłady, komentarze – skoro mam Biblię?

Ale sama Biblia zachęca nas do wyjaśniania natchnionych słów Pisma poprzez nienatchnionych nauczycieli w Kościele. Katechizm jest właśnie formą nauczania Biblii w przystępny, uporządkowany sposób.

W 2 Tm 4:2 Paweł pisze do Tymoteusza:

Głoś Słowo, bądź w pogotowiu w każdy czas, dogodny czy niedogodny, karć, grom, napominaj z wszelką cierpliwością i pouczaniem.

Czyli apostoł nie tylko pozwala, lecz nakazuje każdemu nienatchnionemu pastorowi przekazywać nienatchnioną ekspozycję natchnionej prawdy. Nie tylko ma czytać Słowo, ale i je wyjaśniać.

Wykład słów twoich oświeca, Daje rozum prostaczkom (Księga Psalmów 119:130).

Zatem sama Biblia nakazuje, aby jej słowa były czytane, ale i wyjaśniane! A kontekstem wyjaśnianego Słowa jest Kościół!

Katechizm jest rodzajem kazania, wyjaśnianym Słowem Bożym i robi to w o wiele lepszy sposób niż wiele kazań w Kościołach. Jego cel jest dydaktyczny: uczy w usystematyzowany sposób biblijnych prawd, co dzisiejszy Kościół rozpaczliwie potrzebuje w czasach rozmycia prawdy i braku nadziei na jej odnalezienie.

Katechizmy są ponadczasowym narzędziem, używanym przez zbory, parafie, które wierzą w historyczną ciągłość Kościoła, cenią jego dziedzictwo, mądrość i wierzą, że prawda nie przyszła wraz z nami. Wierzymy w te same prawdy, które wyznawali nasi ojcowie wiary. Nie wymyślamy niczego nowego.

KATECHIZM TO NIE BIBLIA

Wskazując na korzyści z katechizmu, musimy jednak pamiętać o jednej rzeczy: katechizm nie jest Słowem Bożym. Nie został spisany z natchnienia Ducha Świętego tak jak np. List do Rzymian. Jest poprawny i pożyteczny o tyle, o ile zgadza się ze Słowem Bożym.

Nie wolno więc nadawać mu tej rangi co świadkowie Jehowy nadają Strażnicy, adwentyści pismom Ellen White, mormoni Księdze Mormona czy Kościół katolicki – Tradycji.

MAPA

Katechizmy można porównać do mapy. Mapa co prawda nie posiada takiej samej wartości jak miejsca, które przedstawia w miniaturowej skali, lecz stanowi cenny przewodnik ułatwiający poruszanie się po odwiedzanych terenach.

Philip Schaff napisał: „Biblia jest Słowem Bożym skierowanym do człowieka, katechizm zaś jest odpowiedzią człowieka wobec Boga. Biblia objawia prawdę w formie historycznych faktów, opisu życia. Katechizm formułuje prawdę w logicznej formie doktryny" .

Kevin DeYoung: Katechizm Heidelberski wyostrza umysł, wywyższa Chrystusa i inspiruje duszę do pobożności. Zachęcam do zapoznania się z jego treścią. 

piątek, 31 stycznia 2025

Biblia i inne autorytety

Zasada Sola Scriptura oznacza dwie rzeczy:

1. Biblia jest naszym jedynym natchnionym, nieomylnym i bezbłędnym autorytetem.

2. Biblia jest naszym najwyższym standardem, poza którym nie ma odwołania.

Oznacza to, że istnieją inne autorytety poza Pismem Świętym. W rzeczywistości Pismo Święte ustanawia autorytet rodziców, pastorów i świeckiej władzy. Lecz wszystkie te autorytety są podporządkowane Pismu Świętemu, ponieważ mogą się mylić. Natomiast autorytet Pisma Świętego jest identyczny z autorytetem Boga.


czwartek, 30 stycznia 2025

Piękne kobiety, czyste myśli

Rich Lusk*

Jak mówi John Frame, pragnienie czegoś grzesznego jest grzechem; pragnienie czegoś, co jest niezgodne z prawem, jest niezgodne z prawem. 

To w dużej mierze przesłanie Jezusa z Ewangelii Mateusza 5:28. Tak więc dla żonatego mężczyzny niewłaściwe jest pożądanie seksualne kobiety innej niż jego żona. 

Księga Przysłów 5 opisuje sposoby, w jakie żonaty mężczyzna powinien kierować całą swoją energię seksualną i namiętność wyłącznie na swoją żonę (co, jak zaprojektował Bóg, w rzeczywistości sprawia, że ​​seks z żoną jest o wiele bardziej satysfakcjonujący, w porównaniu z mężczyzną, który stale wypełnia swój umysł obrazami atrakcyjnych kobiet innych niż jego żona i w ten sposób rozcieńcza swoją seksualną przyjemność z żoną, którą dał mu Bóg). 

W 1 Liście do Tymoteusza 5:2 Paweł wypowiada paradygmatyczny komentarz, gdy mówi, że mamy traktować młodsze kobiety jak siostry, z całą czystością. 

Z całą pewnością zauważam, że moja siostra jest atrakcyjna i fizycznie piękna, ale nigdy nie czułbym się do niej przyciągany seksualnie. 

Obiektywnie jest piękna, ale subiektywnie nie pozwalam, aby to wywołało reakcję seksualną w moim sercu. 

Ten paradygmat pozwala nam rozpoznać oczywisty fakt dotyczący świata (Bóg stworzył ładne kobiety), a jednocześnie wskazuje nam właściwy sposób radzenia sobie z tym faktem. 

Kultura uczy nas myśleć o każdej atrakcyjnej kobiecie jako o potencjalnej partnerce seksualnej. Ale Paweł mówi, że nie są one obiektami seksualnymi, są siostrami. 

Naucz się więc myśleć o nich w ten sposób. Tak wygląda czystość.

*Autor jest pastorem Kościoła reformowanego w Birmingham (Alabama, USA).

środa, 29 stycznia 2025

Reformacja liturgiczna

Zanim Jozue mógł podbić ziemię Kanaan militarnie, politycznie i kulturowo, Abraham musiał podbić ją liturgicznie. 

Abraham podróżował po ziemi Kanaan, budując ołtarze, miejsca kultu, które położyły podwaliny pod przyszły podbój. 

Liturgia jest podstawą panowania. Kluczem do kulturowej transformacji jest reformacja liturgiczna. 

- Rich Lusk

Przygotuj dziecko na drogę

Rich Lusk*

Kiedy moje dzieci dorastały, mówiłem im, że życie będzie pełne problemów, ale to od nich zależy, z jakimi problemami będą się mierzyć. Mogą albo radzić sobie z problemami wynikającymi z ich wierności Bogu, albo z problemami wynikającymi z nieposłuszeństwa Bogu. 

Z pierwszymi problemami jest o wiele lepiej sobie radzić niż z drugimi. Problemy z pierwszej grupy są w rzeczywistości błogosławieństwem; problemy drugiego rodzaju sprawiają, że życie staje się utrapieniem. 

Rodzice powinni tak wychowywać swoje dzieci, aby w średnim wieku mogły powiedzieć: „Tato, życie nie jest tak trudne, jak mi mówiłeś. Naprawdę dobrze mnie przygotowałeś”. 

Rozpieszczanie dzieci nie jest formą miłości. Nasze dzieci muszą znosić pewne trudności, gdy są jeszcze w domu, ponieważ z pewnością będą musiały stawić czoła trudnościom, gdy go opuszczą. Pozwalając naszym dzieciom radzić sobie z trudnymi rzeczami w młodym wieku, ułatwiamy im życie, gdy będą starsze. Nie przygotowujmy drogi dla dziecka; przygotujmy dziecko na drogę.

*Autor jest pastorem Kościoła reformowanego w Birmingham (Alabama, USA).