wtorek, 23 lipca 2019

Mrówki, Na końcu języka, Wszystko albo nic

Niektórzy z was wiedzą, że jestem miłośnikiem sportu (żużel, piłka nożna, NBA), muzyki, książek oraz gier planszowych. Dziś recenzja trzech z nich Wydawnictwa Nasza Księgarnia:


MRÓWKI

Mrówki to gra na refleks i spostrzegawczość. 

O co w niej chodzi? Na środku stołu kładziemy karty z liczbami w dowolnym układzie. Jest to nasze mrowisko. Obok niego kładziemy karty mrówek obrazkami do dołu.

Kolejno odkrywamy mrówki, po czym zadaniem graczy jest złapanie odpowiedniej karty z mrowiska. Przykładowo, jeśli wylosujemy kartę żółtą dziewiątkę, oznacza to, że wszyscy najszybciej muszą złapać kartę nr 9 na mrowisku. Gracz, który uczyni to pierwszy, zdobywa ją. Zdobyte karty należy kłaść jak najbliżej mrowiska w taki sposób, by pozostali gracze dobrze je widzieli. Następnie odkrywamy kolejne karty i postępujemy wedle tej samej zasady. Ale...

Jeśli kolejna odkryta karta jest w kolorze, który już wcześniej został "złapany" przez przynajmniej jednego gracza wówczas do liczby na karcie musimy dodać ilość wszystkich "złapanych" kart w tym samym kolorze. Jeśli więc wcześniej jeden z graczy zdobył czerwoną jedenastkę, inny czerwoną siódemkę, a trzeci gracz losując nową kartę trafił na czerwone 17, wówczas do 17 należy dodać 2 (ponieważ już dwie czerwone karty zostały zdobyte) i jak najszybciej złapać liczbę 19 ze stosu mrowiska.

Jeśli gracz się pomyli i za szybko złapie niewłaściwą kartę, nie może zmienić swojej decyzji. Gra rozkręca się z biegiem czasu, ponieważ za każdym razem musimy zorientować się kart danego koloru leży wokół stołu. Musimy szybko dodać liczby i szybko znaleźć właściwą kartę. 

Wygra osoba, która jako pierwsza zdobędzie 7 mrówek w różnych kolorach lub 5 mrówek w jednym kolorze. Jeśli karty na stosie się skończą, wygrywa gracz z największą liczbą mrówek. Zasady są bardzo proste, a rozgrywka gwarantuje dużo emocji i zabawy. Świetna pozycja na wieczory rodzinne i imprezy ze znajomymi. 

Informacje:
Liczba graczy: 2 - 5 osób 
Wiek: od 8 lat 
Czas gry: ok. 20 minut 
Waga: ok. 0.300 kg 
Zawartość pudełka: 39 kart mrowiska 35 kart mrówek instrukcja


NA KOŃCU JĘZYKA

To gra w której musimy wykazać się spostrzegawczością i szybkością. Podczas gry należy szybko podawać hasła związane z treścią odkrywanych kart. W pudełku mamy dwie talie kart: niebieską i czerwoną. Do gry wykorzystujemy jedną z nich, drugą odkładamy. Nie będzie nam potrzebna w rozgrywce.

Wybraną talię dzielimy na dwa stosy i kładziemy na stole. Następnie gracze po kolei odkrywają karty z własnego dowolnego stosu kładąc jedną na drugą w taki sposób, aby widoczna była tylko ostatnia. Karty należy odkrywać szybko, by wszyscy gracze widzieli je w tym samym momencie. Karty odkrywamy do momentu, gdy pojawi się ten sam symbol na dwóch odkrytych kartach. Wówczas gracze, którzy wyłożyli te karty muszą podać hasło pasujące do kategorii karty. Gracz, który uczyni to jako pierwszy zdobywa kartę i kładzie
ją przed sobą. 

Gra toczy się w opisany wyżej sposób do kolejnego pojedynku. Niekiedy będzie potrzebna dogrywka. Wówczas jeden gracz odkrywa jedną kartę, a pojedynkujący się muszą jak najszybciej powiedzieć hasło pasujące do opisu na niej.

Przez całą grę musimy być czujni. Zabierając bowiem zdobytą kartę ze stosu możemy spowodować sytuację, że natychmiast ma miejsce kolejny pojedynek (ukazuje się karta pod nią). Dobra, szybka gra w przerwach pomiędzy poważniejszymi planszówkami.

Informacje:
Liczba graczy: 3 - 6 osób 
Wiek: od 10 lat 
Czas gry: ok. 30 minut 
Waga: ok. 0.500 kg 
Zawartość pudełka: 192 karty instrukcja 

Zdobyte nagrody:
Najlepsza Gra Imprezowa (Szwecja, 2016) 
Najlepsza Gra Imprezowa (Dania, 2014) 
Nagroda MENSA Select (USA, 2010)



WSZYSTKO ALBO NIC

Wszystko albo nic to gra karciana kooperacyjna. Nie rywalizujemy, lecz musimy współpracować - wykonując wspólnie określoną ilość zadań w zależności od poziomu trudności. 

Jest to gra dla 2-4 graczy od 8 lat. Rozgrywka trwa ok. 20 minut. Jak to działa? Najpierw przetasowujemy karty akcji i kładziemy na stole 4 z nich. Każdy z graczy bierze do ręki 4 karty. Są one w 4 kolorach i oznaczone cyframi 1-7.

Mamy też karty misji. Tasujemy je i wybieramy ilość kart zależnie od poziomu trudności, na którym chcemy grać (są 4 poziomy). Załóżmy, że odkrywamy 4 misje, które wspólnie musimy zrealizować. 

Jak wygląda ruch? Gracz w swojej kolejce wybiera jedną z kart, które ma na ręce i kładzie ją na jedną z czterech odkrytych. Nie może jednak tego zrobić w dowolny sposób. Położona karta musi się zgadzać z odkrytą bądź kolorem, bądź cyfrą. Na decyzję wpływać powinna jednak treść misji, które mamy do wykonania. Np. jeśli karta misji oznajmia, że suma różowych kart musi wynosić 10, oznacza to, że nie możemy decydować się na ruchy, które nam w tym przeszkodzą. 

Misje musimy realizować wspólnie. Trudność polega na tym, że nie możemy innym graczom komunikować jakie mamy karty. Możemy ze sobą rozmawiać, np.: "Mam kartę, która tu pasuje", ale nie możemy opisywać konkretnych kart, które mamy lub chcemy położyć. 

Gdy zrealizujemy jakiekolwiek zadanie - odkrywamy je i odkrywamy w jego miejsce kolejne. Gra toczy się do momentu gdy nam się wykonać wszystkie zadania. Jeśli to zrobimy - drużyna wygrywa. Jeśli wyczerpią nam się możliwości ruchu, lub karty akcji - przegrywamy. 

Na polskim rynku jest kilka dobrych gier kooperacyjnych. Zaletą tej jest prostota zasad i szybkość. Ma różne skale trudności dzięki czemu można grać z młodszymi graczami. Wyzwaniem jest zwycięstwo grając w dwie osoby, bowiem większa liczba graczy zwiększa ilość dostępnych kart w obiegu, a więc i możliwości. Emocji podczas rozgrywki jest sporo. Myślenia również. Kart nam ubywa, a zadań niekoniecznie :) Komunikacja jest ograniczona. 

Plusem gry jest jej regrywalność. Za każdym razem ułożenie kart jest inne. Gra jest estetycznie, ładnie wydana. Polecam ją wszystkim, którzy lubią dobrą zabawę, logiczne, szybkie myślenie i interakcję podczas rozgrywki.